torsdag den 22. august 2013

Madpakke - bagning



På mandag starter jeg på skole, som mediegrafikker. Det skal bestemt ikke gå ud over "lille-pigen". Jeg er derfor gået igang med, at bage pølsehorn og andet spændende til hendes madpakke.
Idag har jeg bagt 3 store portioner pølsehorn.
I får lige en opskrift:

24. stk små grovere pølsehorn


25 g smør
5 dl mælk
50 g gær
3 tsk. sukker
2 tsk. salt
100 g groft speltmel
100 g fuldkorns hvedemel
500-600 g hvedemel
12 kyllingepølser 


1. Smelt smørret i en gryde, lun mælken heri. Dette hældes derefter i en skål

2. når væsken er lillefingervarm, røres gæren i. Tilsæt sukker, salt, speltmel og og fuldkornshvedemel. ælt hvedemel i delen (lidt efter lidt). Dejen skal være glat og smiddig. 

3. Dejen skal hæve, tildækket, i 1 time

4. Dejen æltes.

5. Dejen rulles ud som en pizzabund. Opdeles i 24 slices. Nu kan pølsen rulles ind i dejen.

6. hæver i 30 min

7. pensel pølsehornene med vand og drys med sesamfrø

8. Bages i 15 min. eller til de er gyldne ved 200 grader.

Når de er nedkølet er de klar til fryseren. 
Vi tager af og til et pølsehorn op og bruger det i hendes madpakke. På den måde er der altid en lille spændende ting med i madpakken :-)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar